Lafaz hadis “الْجَنَّةُ تَحْتَ أَقْدَامِ الْأُمَّهَاتِ” yang bermaksud syurga di bawah tapak kaki ibu adalah palsu. Namun demikian, terdapat lafaz yang sahih dalam riwayat yang lain berbunyi “فَإِنَّ الْجَنَّةَ تَحْتَ رِجْلَيْهَا” dengan maksud maka sesungguhnya syurga itu di bawah kedua kakinya (ibu). Oleh itu, sebaiknya disandarkan hadis tersebut kepada lafaznya yang sahih.
Hadis berkenaan syurga di bawah tapak kaki para ibu adalah satu hadis yang amat popular dalam kalangan masyarakat Malaysia. Semenjak daripada kecil masyarakat sering diperdengarkan dengan hadis ini. Tujuannya adalah untuk mendidik anak-anak kecil untuk taat dan hormati para ibu mereka. Lafaz hadis tersebut adalah seperti berikut:
Semasa Di Syurga Kepercayaan Dan Kehidupan Spiritual title=Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan style=width:100%;text-align:center; onerror=this.onerror=null;this.src='https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcR6WqRG2KZMu_0gcn42wKHw6QtQ1z4tNfWtx31iN5BB5mV6sD_x3HH28hH4oZVEN-cPyq4&usqp=CAU'; />
Setelah melakukan penelitian terhadap lafaz hadis ini terdapat dua jalur sanad yang berbeza. Jalur sanad yang pertama merupakan jalur daripada Anas bin Malik RA, manakala jalur sanad kedua pula adalah daripada Ibn ʻAbbas RA. Walau bagaimanapun, kedua-dua jalur mempunyai masalah.
Komensen: Lagi Siapa Boleh Kita Percaya ...? Anak !
Jalur daripada Anas bin Malik RA bermasalah disebabkan perawi yang bernama Mansur bin al-Muhajir dan Abu al-Nadhr al-Abbar. Menurut Ibn Hajar al-ʻAsqalani, Mansur bin al-Muhajir adalah seorang mastur (tidak dikenali).[2]
Kemudian, al-Munawi menukilkan pandangan Ibn Tahir dalam Fayd al-Qadir bahawa Mansur bin al-Muhajir dan Abu al-Nadr al-Abbar sebagai tidak dikenali dan hadis mereka adalah munkar.[3]
Pada jalur Ibn ʻAbbas RA juga berlaku hal yang sama, yang mana terdapat perawi bermasalah dalam sanad iaitu Musa bin Muhammad bin ʻAta’. Menurut Ibn ʻAdi, riwayat hadisnya munkar dan dia juga mencuri (riwayat) hadis (yusriq al-hadith).[4]
Kisah Kisah 25 Rasul
Jika diperhatikan daripada sudut maksud hadis maka maksudnya adalah sahih. Hal ini kerana terdapat hadis lain yang diriwayatkan secara sahih dengan sanad dan matan yang berbeza. Hadis tersebut diriwayatkan oleh Muʻawiyah bin Jahimah al-Salami seperti berikut:
أَنَّ جَاهِمَةَ جَاءَ إِلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ: يَا رَسُولَ اللَّهِ أَرَدْتُ أَنْ أَغْزُوَ، وَقَدْ جِئْتُ أَسْتَشِيْرُكَ. فَقَالَ: هَلْ لَكَ مِنْ أُمٍّ؟ قَالَ: نَعَمْ. قَالَ: فَالْزَمْهَا، فَإِنَّ الْجَنَّةَ تَحْتَ رِجْلَيْهَا
Maksudnya: Bahwasanya Jahimah pernah datang menemui Nabi SAW lalu berkata: Wahai Rasulullah SAW, aku ingin pergi jihad, dan sungguh aku datang kepadamu untuk meminta pendapatmu. Baginda bertanya: “Apakah engkau masih mempunyai ibu?” Dia menjawab: Ya, masih. Baginda bersabda: “Hendaklah engkau tetap berbakti kepadanya, maka sesungguhnya syurga itu di bawah kedua kakinya.”[7]
Pendorong Laksana Lebih Banyak Kebaikan
Sebagai kesimpulan, hadis syurga di bawah tapak kaki ibu dengan lafaz adalah palsu. Namun, maknanya sahih berdasarkan keseragaman maknanya dengan riwayat yang sahih sanadnya iaitu فَإِنَّ الْجَنَّةَ تَحْتَ رِجْلَيْهَا . Justeru, sebaiknya disandarkan hadis ini kepada lafaznya yang sahih dan meninggalkan lafaz yang palsu tersebut. Setiap maklumat yang kita perolehi lebih-lebih lagi yang melibatkan nama Rasulullah SAW sebaiknya diselidiki dan disahkan terlebih dahulu kebenarannya. Ini bagi mengelakkan daripada kita melakukan pendustaan ke atas Baginda SAW. Selain itu, Islam mengajarkan umatnya untuk sentiasa melakukan kebaikan kepada kedua ibu bapa. Wallahua’lam.
[1] Abu ‘Abdullah Muhammad bin Salamah al-Qudaʻi, Musnad al-Syihab, ed. Hamdi bin ‘Abd al-Majid al-Salafi (Beirut: Mu’assasah al-Risalah, 1986), no. hadis 119, jld. 1: hlm. 102.
[2] Ahmad bin ‘Ali bin Muhammad bin Ahmad bin Hajar al-‘Asqalani, Taqrib al-Tahzib, ed. Muhammad ‘Awwwamah (Syria: Dar al-Rasyid, 1986), jld. 1: hlm. 547.
Laman Sis Nurul: Calon Menantu Pilihan Ibu
[4] Abu Ahmad bin ‘Adi al-Jurjani, al-Kamil fi al-Duʻafa’ al-Rijal, ed. ‘Abd al-Fattah Abu Sinnah (Beirut: al-Kutub al-‘Ilmiyyah, 1997), jld. 8: hlm. 64.
موسى بن محمد بن عطاء أبو الطاهر المقدسي روى عن حجر بن الحارث وابى المليح والوليد بن محمد الموقرى والهيثم بن حميد روى عنه عباس بن الوليد بن صبح الخلال وموسى بن سهل الرملي.
رأيته عند هشام بن عمار ولم اكتب عنه، وكان يكذب وياتى بالا باطل نا عبد الرحمن نا موسى بن سهل الرملي يقول: أشهد عليه أنه كان يكذب.
Kepercayaan Agama Hindu Dan Pendangan Islam Terhadapnya
نا عبد الرحمن قال سئل أبو زرعة عن ابى طاهر المقدسي فقال: اتيته فحدث عن الهيثم بن حميد وفلان وفلان وكان يكذب.
[6] Ahmad bin ʻAli bin Muhammad bin Ahmad bin Hajar al-ʻAsqalani, Lisan al-Mizan, ed. Da’irah al-Muʻarrif al-Nizamiyyah (Beirut: Mu’assasah al-A’lami, 1971), jld. 6: hlm. 127.
[7] Ahmad bin Syuʻaib al-Nasa’i, Sunan al-Nasa’i, ed. ‘Abd al-Fattah Abu Ghuddah (Halab: Maktab al-Matbuʻat al-Islamiyyah, 1986), no. hadis 3104, jld. 6: hlm. 11.Selama 10 tahun berkahwin masih belum cukup untuk keluarga mertua untuk menerima saya sebagai menantu. Mereka berkali – kali ajak suami menghadiri majlis ilmu dengan ‘guru’ mereka. Dalam majlis itu, ibu dan kakak ipar bersilih ganti mengadu tentang ketidakpuasan hati mereka pada saya selama ini pada ‘guru besar’ hingga akhirnya suami bangun masuk campur..
Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan
#Foto sekadar hiasan. Hi semua. Apa yang saya nak cerita ni mungkin tidak akan dapat diterima oleh sesetengah pihak. Mungkin juga akan mengundang spekulasi dan sudut pandang yang kontr0versi. Ini cerita separuh giIa.
Belum giIa betul – betul. Hanya hampir benar kepada d0ngeng pada yang tak percaya pada dunia ilmu – ilmu gh4ib dan mist1k. Baiklah. Lalu kisahnya pun bermula setelah 10 tahun saya dan suami melayari dunia perkahwinan.
Suami saya ni latar belakang keluarganya jenis yang tak kuat agama. No. Bukan sosiaI. Cuma tiangnya kurang kukuh di mana aqidah dan kepercayaan tradisi masih bercampur – baur. Waktu kenal suami saya, mengaji pun dia masih bertatih. Solat dan puasa pula jauh sekali.
Andai Tiada Dia By Rissa Ahdiya
Berbeza dengan saya yang dibesarkan sebagai anak imam di kampung. Jadi pada suatu hari, keluarga suami berhajat untuk berubah dan mendalami agama Islam dengan seorang perawat alternatif setelah perawat itu berjaya sembuhkan s4kit misteri kakak ipar.
Dengarnya, si perawat sangat tinggi ilmu agama dan mempunyai kes4ktian macam – macam. Akhirnya, bermula dari kakak ipar sekeluarga, diikuti selepasnya oleh adik – adik ipar yang lain hinggalah akhirnya ibu mertua saya, semuanya sudah mula mempelajari ilmu tersebut.
Sejak ada ilmu baru ni, dorang banyak habiskan masa berkampung di rumah perawat tersebut yang dorang panggil sebagai ‘guru’. Menurut kakak ipar, macam – macam aktiviti dorang buat di sana termasuklah berzikir, buat talks agama, dengar ceramah dan bermuzakarah.
Autisme Tak Halang Azal Pegang Watak Hero, Lakonan Dalam 'kasih Dari Syurga' Dapat Pujian Penonton
Dorang pun mula hidup bersederhana menuju ke zuhud. Setiap bulan, diadakan perjumpaan para ilmuwan. Ketua kepada keilmuan ini disebut sebagai ‘guru besar’. Beliau dianggap keramat dan sakraI (suci). No. Bukan tabligh.
Bukan ilmu sesat macam Ayah Pin. Bukan juga bahagian ilmu syariah. Saya tak tahu pasti apa istilahnya. Dorang ajak suami saya join tapi suami menolak dengan alasan banyak kerja. Berkali – kali diajak tapi tetap ditolak oleh suami.
Suami saya ni jenis berpegang pada syariat semata – mata. Baginya, cukuplah sebagai umat Islam berpegang pada ilmu tauhid, konsisten pada fardu ain dan fiqah semata – mata. Yalah. Dia pun baru juga belajar agama dengan bapa saya.
Nampak Dia Buat Sesuatu Di Belakang
Jadi, dia belum bersedia lagi nak mengembangkan ilmunya menuju hakik4t, tharik4t ataupun makrifat. Rupanya, penolakan suami dianggap pengh1naan pada mereka. Saya dituduh jadi punca pada keputvsan suami.
PerseIisihan pun berlaku. Ibu mertua pun mulai mengugvt dan mengungkit macam – macam. Demi jaga hati ibu, akhirnya kami pun mengalah. Pada bulan seterusnya, kami pun mendatangi majlis perhimpunan mereka walaupun kami bukan ahli jemaah.
Saya dimaklumkan kalau majlis kali ni berbeza dari majlis sebelumnya sebab ianya akan dihadiri oleh guru besar mereka. Ramai sungguh murid – murid guru tu datang masa tu dari seluruh negeri untuk memohon keberkatan dari guru besar.
Syurga Pada Wajah Ibu…
Guru besar ada 4 orang penolong kanan. Mereka semua handal – handal ilmu s4ktinya, menurut ibu mertua saya. Saya berusaha sesuaikan diri masa tu walaupun kekok dengan diri yang tak sempurna sangat menutup aur4t.
Perempuan – perempuan lain elok saja bertudung labuh, berniqab bagai. Segalanya berlangsung normal. Lepas solat maghrib, baca yassin. Lepas isyak, berzikir. Lepas zikir, makan. Saya fikir, lepas makan boleh balik. Tapi ibu mertua tahan.
Katanya, acara sebenar adalah lepas makan. Saya ingatkan ceramah agama. Rupanya acara sebenar yang dimaksudkan adalah acara rawat – merawat dan mohon berkah. Semasa acara mohon berkah tu, sesiapa yang berhajat akan datang bersimpuh jumpa guru besar mengikut giliran.
Dosa Terhadap Ibu Bapa Dibalas Allah Di Dunia... Jangan Dicemuh Ketika Usia Tua Mereka
Ibu mertua dan kakak ipar juga berada dalam barisan menunggu. Ruang merawat diletakkan di tengah ruang tamu disaksikan oleh semua orang. Jemaah lelaki dan perempuan dipisahkan dengan seIembar tabir. Banyak pengalaman baru saya kutip masa ni.
Ada yang s4kit, ada yang kena rasuk, ada yang mengadu masalah hal rumah tangga, ada yang minta lulus exam dan macam – macamlah. Respon baIas guru besar dan orang – orang kanannya berbeza pada setiap permasalahan.
Menjelang tengah malam, satu persatu orang beredar pergi. Lalu tibalah giliran ibu dan kakak ipar. Saya tertanya – tanya juga, apalah agaknya permasaIahan yang hendak dibawa ibu pada guru besar sampai sanggup menunggu lama – lama begini.
Di Sebalik Kepercayaan Mistik, Pendaki Seperti Berada Di Negara 4 Musim Sebaik Jejak Ranu Kumbolo
Jauh di sudut hati, saya risau 4 anak kecil yang saya titipkan di rumah abah semata – mata untuk ke sini tadi. Demi Allah, saya tak sangka. Rupanya, isu penolakan suami pada ajakan mereka selama ini menjadi pembuka kalimah yang dibawa ibu mertua menghadap guru besar!
Disaksikan ramainya gerombolan manusia, ibu dan kakak ipar bersilih ganti mengadu tentang ketidakpuasan hati mereka pada saya selama ini. Mengesyaki kalau saya sudah menyih1r suami dan memberi nasi kangk4ng rentetan beberapa peristiwa sebelumnya.
Tergamam sungguh saya. Malu jangan cakaplah. Semua mata tertumpu pada saya. Demikian berjeIanya aduan berupa tuduhan mereka hamparkan pada guru besar hingga akhrinya mem4ksa suami saya masuk campur.
Friendship Quotes Best Friend
Respon baIas suami nyata memburukkan keadaan. Suami dan kakak ipar mulai bertengk4r mulut sementara si ibu menangis hist3ria memikirkan anaknya yang sanggup derh4ka kerana saya. Si guru besar dan orang – orang kanannya pun mulai merituaI ilmunya bila keadaan m4kin tak terkawal.
Entah apa dibacanya, suami saya pun jadi lemah dan tak sedarkan diri. Saya pula entah kenapa sejak tadi macam terkunci. Kaki saya sejuk dan badan pula kaku. Saya bahkan tak dapat berjalan tengok suami saya yang sudah terbaring lesu.
Mereka pun kemudiannya mengerumuni saya. 5 orang semuanya
Komentar