Perancangan kewangan adalah satu perkara wajib dititikberatkan pada hari ini. Ianya sebagai bahan ilmu untuk menghadapi cabaran kewangan pada hari ini yang boleh dikatakan memerlukan pengetahuan yang luas dan mendalam.
Soal perancangan kewangan adalah satu isu yang jarang diketengahkan. Malah ada yang beranggapan bahawa perancangan kewangan hanyalah soal bab membeli amanah saham sahaja atau merancang takaful / insuran sahaja. Persepsi ini kurang tepat. Perancangan kewangan peribadi adalah merangkumi perkara yang sangat meluas dan holistik (menyeluruh).
Dalam Kewangan Semasa Perancangan Kewangan Islam Yang Bijak title=Perancangan Pengurusan Kewangan Menurut Perspektif Islam style=width:100%;text-align:center; onerror=this.onerror=null;this.src='https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTDq_uK1fw3lp3O9NMcexIdqzOpnkGUqrKAJten9uraE4FSBz7zGFSmeMsk9Ak5-PSYas0&usqp=CAU'; />
Celik tentang perancangan kewangan adalah perkara yang wajar dititikberatkan sejak kecil lagi. Landskap kewangan hari ini banyak menengahkan perancangan kewangan konvensional dimana lebih kepada bagaimana cara memperbanyakkan modal (duit) dan memenuhi tuntutan duniawi sahaja.
Pdf) Tabung Perancangan Kewangan Islam Di Agensi Jam'atu Shaaba, Ipoh Perak, Malaysia
Sebagai seorang Muslim, perlu sedar bahawa perancangan kewangan konvesional amatlah berbeza dengan perancangan kewangan Islam dimana unsur-unsur ditegah seperti riba, maysir (perjudian) dan gharar (ketidakpastian) tidak boleh ada.
Memahami perancangan kewangan Islam memerlukan penelitian yang mendalam dan adab ilmu yang tinggi. Bukan hanya boleh menuntut melalui pembacaan sahaja tetapi perlu dalam adab berilmu – mempunyai guru yang mengajar.
Sebagai pembuka wadah ilmu perancangan kewangan Islam, saya juga telah merujuk rajah yang telah disediakan oleh Hijrah Wealth Managers untuk memudahkan kita faham tentang perancangan kewangan Islam.
Haji Razli Ramli On Linkedin: Pasca Moratorium. Good Piece Of Nasehat Dari Ibfim's Ceo. Adakah Anda…
Pertama sekali apabila ingin tahu tentang perancangan kewangan Islam, kita perlu sedar apakah tanggungjawab kita di muka bumi. Sebagai manusia yang dicipta oleh-Nya, perlu sedar bahawa tugas kita hanyalah untuk beribadat kepada Allah (dalam pelbagai perkara termasuklah muamalat) dan sebagai khalifah, memimpin kepada perkara yang baik dan tidak membazir menggunakan sumber alam.
Seterusnya, permulaan sesuatu perancangan kewangan Islam adalah punca pendapatan itu sendiri. Mestilah pendapatan itu sesuatu yang halal daripada segi syarak untuk memastikan barakah dalam apa yang diberi. Allah selalu menekankan supaya sumber yang halal untuk menjaga Maqasid Syariah (pemikiran yang baik, keturunan yang baik). Oleh itu pegangan yang baik, rujuklah semula Rukun Islam dan Rukun Iman.
Seterusnya langkah dalam perancangan kewangan Islam. Seperti yang disebut sebelum ini, perlulah merancang secara menyeluruh. Sudah pasti perlulah menitikberatkan perkara seperti dibawah:
Perancangan Kewangan Islam, Solusi Terbaik Wanita Urus Kewangan Selamat Dan Patuh Syariah
Berbanding dengan perancangan kewangan konvensional, perancangan kewangan Islam perlulah ada keseimbangan perkara dunia dan akhirat (duniawi & ukhrawi). Rajah pertama di atas, perkara yang perlu diseimbangkan adalah;
Tujuan membuat perancangan kewangan Islam bukan mendidik seorang Muslim untuk jadi kaya semata-mata. Berbeza dengan konvensional, yang lebih merujuk kepada Maslow Hierarchy dimana lebih kepada duniawi semata-mata. Perancangan kewangan Islam perlulah ada tujuannya juga.
Apa yang diajarkan oleh Hijrah Wealth Management, menggunakan akronim ISLAM. Iaitu I, menginfaqkan harta. S, sedekah amal jariah. L, lambaian kaabah – sudah pasti seorang Muslim perlu memenuhi rukun Islam kelima. A, awqaf iaitu waqaf dalam bentuk yang banyak dan akhir sekali M, mensuci harta. Ianya juga rukun Islam ketiga – membayar zakat.ABSTRAK Hukum pelaburan dana institusi masjid dan pengembangannya adalah suatu persoalan muamalat yang baru bagi menjaga institusi yang mulia ini dan melestarikan sistem ekonomi Islam yang berpaksikan keadilan. Pelaburan dana institusi masjid dan pengembangannya amat penting untuk dikaji kesahannya menurut syariah berpandukan nas-nas al-Quran dan al-Sunnah serta ijtihad yang berpandukan roh syariah. Umum telah mengetahui bahawa sumbangan orang ramai berupa sedekah, kaffarah, nazar, wakaf dan segala jenis infaq dari kalangan muslimin dan muslimat kepada masjid adalah untuk manfaat kegunaan masjid. Oleh itu tujuan utama sumbangan orang ramai tersebut adalah untuk menampung pembiayaan institusi masjid seperti aktiviti/ program keagamaan, membaiki prasarana dan kemudahan masjid, menampung biaya bulanan elektrik dan air serta digunakan bagi aktiviti kemasyarakatan yang ada kaitan dengan masjid. Walaupun begitu adakah masjid boleh melaburkan dana tersebut untuk menjana keuntungan dan memaksimumkan kegunaannya? Ini kerana pelaburan sesuatu dana akan melibatkan risiko kerugian, kehilangan, kecurian, pecah amanah dan sebagainya. Jika jumlah dana institusi masjid ini banyak dan berlipat kali ganda maka jika dilaburkan adalah lebih baik. Metodologi kajian yang akan digunakan oleh pembentang untuk mengumpul data adalah kaedah kajian kualitatif khususnya kajian kepustakaan. Dapatan kajian ini dijangka akan mengeluarkan hukum bagi persoalan ini serta mencari fakta-fakta yang menyokong pelaburan dana institusi masjid iaitu dalil naqli dan aqli ditambah beberapa pendapat dari mazhab-mazhab, pendapat ulama kontemporari termasuk fatwa-fatwa kebangsaan yang telah dikeluarkan. Pendapat-pendapat ulama yang tidak menyokong juga akan dinyatakan jika ada.
Absw3103 Topik 2
Kaedah mengistinbat hukum fiqah di dalam Islam adalah salah satu metod penetapan hukum sama ada dalam aspek ibadah, perkahwinan, muamalat dan jenayah. Imam al-Shafie sepertimana sedia maklum merupakan salah seorang tokoh ulama fiqah yang banyak mengistinbat hukum-hakam dalam Islam. Terdapat lima sumber yang digunakan oleh Imam al-Shafie dalam mengistinbat hukum fiqah iaitu; al-Quran dan al-Sunnah, ijmak, pendapat sahabat Nabi Muhammad SAW yang disepakati dan tidak disepakati dan qias. Untuk merujuk kesemua sumber ini, ia memerlukan kefahaman dan ketelitian kerana sumber rujukan tersebut menggunakan bahasa Arab. Justeru, makalah ini diketengahkan adalah bertujuan untuk mengkaji kepentingan mempelajari dan menguasai ilmu bahasa Arab dalam usaha mengistinbat hukum fiqah menurut Imam al-Shafie. Kesimpulannya, mempelajari dan menguasai bahasa Arab adalah perkara asas dalam kalangan para fuqaha’ untuk mengistinbat hukum-hukum fiqah.
Muamalah is an important element in a business entity and evolves from time to time. There are numerous issues that have emerged in this century and some of them were practiced by Islamic banks and there are also some of them that were elaborated by many outstanding ulama. One of the ulamas is Qal'ahji in his work titled al-Mu'amalat al-Maliyyah al-Mu'asirah Fi Daw'i al-Fiqh Wa al-Shari'ah. His elaboration on the issues of muamalah is very interesting based on the strength of its dalil and consideration to the public interest of the community (maslahah ummah), emergency situation as well as ijtihad ijma'i performed by a few organizations of Academy of Fiqh Islam were taken accordingly.Setiap orang pasti akan merancang kewangan sendiri. Gagal merancang sebaik-baiknya, itu adalah langkah untuk merancang kepincangan kewangan sendiri. Bidang perancangan kewangan sudah lama bertapak di dunia ini. Akan tetapi, banyak konsep samada melalui buku, seminar atau bengkel masih berkiblatkan mazhab perancangan kewangan secara konvensional.
Di Malaysia, banyak aktiviti-aktiviti dilaksanakan oleh institusi tertentu mahu memartabatkan kewangan Islam. Dalam era kini, sudah ramai membuka mata dan menerima perancangan kewangan secara Islam. Cabarannya pula adalah mendidik masyarakat perbezaan ketara antara perancangan secara konvensional dan secara Islam.
Perancangan Kewangan Islam
Tempoh masa bagi seorang Muslim bukan sampai nafas terakhir sahaja. Dalam Rukun Iman yang Enam, telah menggariskan keimanan terhadap alam akhirat. Oleh itu, sebagai seorang Muslim perlu beriman terhadap kewujudan alam seterusnya.
Disebabkan ini, kesinambungan pengurusan dan perancangan kewangan tidak terhad pada usia kehidupan sahaja. Ianya melangkaui dua alam; alam dunia (kehidupan) dan alam akhirat (kematian).
Proses pengurusan kewangan hari ini (konvensional) boleh dikatakan ikut cara Barat – hanya sampai nafas terakhir sahaja. Tidak memikirkan kesinambungan apa yang berlaku sudah mati kelak. Perancangan kewangan cara begini hanya fokus kepada apa yang berlaku ketika hidup sahaja. Walhal, apabila seorang bapa meninggal dunia bakal meninggalkan keluarga tanpa sumber kewangan yang kukuh dan hutang-piutang adalah satu perkara patut dielakkan.
Pelaksanaan Kafalah Dalam Organisasi Perbankan Dan Kewangan Islam Di Malaysia
Dari Abu Hurairah r.a. bahawa Nabi Muhammad s.a.w bersabda: “Apabila seorang anak Adam mati putuslah amalnya kecuali tiga perkara : sedekah jariah, atau ilmu yang memberi manfaat kepada orang lain atau anak yang soleh yang berdoa untuknya.” (Hadith Sahih – Riwayat Muslim)
Sebagai Muslim, urus kewangan berterusan hingga ke alam seterusnya. Kita menyimpan, melabur, ada takaful, dana persaraan, zakat bukan untuk kita sahaja. Tapi untuk siapa kita tinggalkan melalui waqaf, hibah, wasiah atau Faraid.
Indahnya Islam ini telah mengajarkan semua aspek kehidupan berpandukan ajaran kitab Al-Quran dan hadis. Dari soal perkahwinan, hidup bermasyarakat, kerohanian dan soal muamalat. Setiap perkara mestilah berlandaskan Syariah. Tidak boleh ambil semberono tanpa memikirkan larangan dan haram.
Komentar